organisatie binnen een bedrijf

Binnen een bedrijf kan het zo zijn dat er verschillende afdelingen zijn. Denk hierbij aan personeelszaken. Het kan zo zijn dat een bedrijf verschillende afdelingen heeft omdat het een te groot bedrijf is om vanaf een punt aan te sturen. Binnen kleine ondernemingen of bedrijven heb je ook te maken met personeelszaken, alleen heb je hier geen aparte afdeling voor nodig. Het is een groot verschil tussen een bedrijf met 10 medewerkers en een bedrijf met 100 medewerkers.

 

Wat doet een medewerker personeelszaken?

Als medewerker personeelszaken ben je dus verantwoordelijk voor verschillende werkzaamheden die met personeelsbeleid en personeelsstrategie te maken hebben binnen het bedrijf waar voor je werkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de instroom en aan de doorstroom van personeel en aan alle administratieve werkzaamheden die bij het vak medewerker personeelszaken komen kijken. Als medewerker personeelszaken zorg je ervoor dat alle personeelsdossiers netjes en compleet worden bijgehouden en worden opgeslagen. Ook kunnen de medewerkers bij de medewerker personeelszaken terecht met vragen over regels en voorschriften uit de CAO.

Taken van een medewerker personeelszaken:

  • Het beantwoorden van personeelsvragen
  • Het bijhouden van de personeelsplanning
  • Het bijhouden van sollicitatieprocedures
  • Het maken van rapportages van het personeelsbestand
  • Het opstellen en vernieuwen van arbeidsovereenkomsten
  • Het regelen van trainingen en/of opleidingen
  • Het registeren van ziekteverzuim
  • Het schrijven van vacatureteksten
  • Het verwerken van gegevens

Een opleiding

Om als personeelszaken medewerker op de afdeling personeelszaken te kunnen werken kan het beste eerst een opleiding in de richting van bijvoorbeeld administratie te volgen, zoals bijvoorbeeld de opleiding tot secretaresse. De functie medewerker personeelszaken (MPZ) is een beroep op Mbo niveau drie. Tijdens de opleiding medewerker personeelszaken leer je onder meer het assisteren bij de werving en selectie van nieuw personeel binnen een bedrijf en alle administratieve vaardigheden die je als personeelszaken medewerker moet beheersen. Maar ook het beoordelen van personeel of het begeleiden van personeel in hun loopbaanontwikkeling kan tot je taken behoren.

https://bundel.nl/Personeelszaken/