Al geruime tijd ben ik geïnteresseerd in het concept van digitale transformatie en de aanvullende term “digitale bedrijfsvoering”. Wat plotseling zo ‘digitaal’ is van transformatie en waarom het bedrijf ineens een digitaal bedrijf moet worden. Veranderen we voortdurend en gebruiken we IT al vele jaren in ons bedrijf? Waarom ligt er nu zo’n plotselinge nadruk op cijfers? Na wat zoeken kwam ik met verschillende definities. De belangrijkste zijn: Bij digitale transformatie gaat het om bedrijfstransformatie en de impact van (digitale) technologie en de impact van steeds meer digitale bedrijfsprocessen op mensen, bedrijven en de samenleving. Digitale bedrijven zijn organisaties die via digitale netwerken relaties met hun werknemers, klanten, leveranciers en andere partijen ondersteunen. Organisaties die optimaal profiteren van nieuwe kansen op mobiel, sociaal en big data om een concurrentievoordeel te behalen. Een organisatie die digitaal diensten wil verlenen aan klanten ter vervanging of aanvulling van traditionele kanalen. Technologie verandert daardoor duidelijk en biedt nieuwe kansen. Zijn er geen nieuwe rechten? Waarom praten we niet over digitale transformatie in mainframes of client-serversystemen, en organisaties die via (netwerk) diensten verbinding maken met hun ketenpartners zijn geen digitale bedrijven? Hij zegt natuurlijk niet dat het internet per letters zal verdwijnen. Het zal uit ons bewustzijn verdwijnen. Precies daar. Of we nu de smartphone uit de jas halen, het apparaat aanzetten of de kamer binnenlopen. We zijn nauw verbonden met alles om ons heen en iedereen, en we zijn hier niet door verrast. Gebrek aan zonlicht is als de opkomende zon in de ochtend. Daarom is het belangrijkste verschil in de huidige digitale conversie niet in snellere computersystemen. Dit is de constante verbinding tussen mens en machine en de omgeving. Dit heeft een enorme impact op het klantgedrag. Je bent geen leider meer, maar klant. Ze krijgen onbeperkte keuzes en laten zich leiden door de mening van anderen. Je kunt je als organisatie niet meer verbergen. U moet de klant volledig centraal stellen. Klanten aantrekken via meerdere kanalen is slechts één manier. Wat nog belangrijker is, uw werknemers moeten geobsedeerd zijn om uw klanten succesvol te maken. Als de hele organisatie niet 100% kan focussen op het succes van de klant, zullen ze altijd de vele alternatieven gebruiken die ze hebben. Mobiel, social, big data en het internet der dingen zijn de middelen. Het is deze technologie die kan helpen bij het beter richten en aantrekken van klanten. Ondanks de tegenovergestelde naam heeft digitale transformatie dus niets met technologie te maken. Over hoe u een klantgerichte organisatie wordt. Digitalisering is de norm.
Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com |
https://webdevelopmentapp.com/nl/online-workspace.html |