Definitie en aard van het vakgebied
Sportmanagement omvat een combinatie van vaardigheden met betrekking tot het plannen, organiseren, leiden, controleren, budgetteren, leiden en evalueren binnen de context van een organisatie of afdeling waarvan het belangrijkste product of de belangrijkste dienst gerelateerd is aan sport of lichaamsbeweging (DeSensi, Kelley, Blanton en Beitel, 2003).
Sportmanagers voeren deze vaardigheden uit in een verscheidenheid van organisatorische omgevingen, bijvoorbeeld: college sport; professionele sport; amateursporten met inbegrip van de Olympische Spelen, sport marketing en management bedrijven; sport communicatie en nieuws media bedrijven; corporate sponsoring en reclame bedrijven; sportartikelen bedrijven; arena’s, stadions, en burgerlijke centra; onder vele anderen.
Volgens Parkhouse (2005), het meest recente onderzoek naar de economische impact van sport identificeert het als een $ 213 miljard per jaar industrie, waardoor het de zesde grootste industrie in de Verenigde Staten (“Het antwoord is,” Sports Business Journal, p.23, december 1999). Het brede scala aan organisatorische settings waarin sport voorkomt, betekent dat individuen een carrière kunnen kiezen en nastreven in de soort werkomgeving van hun keuze en waarvoor zij het meest geschikt zijn. Naast de traditionele sporten omvat de sportindustrie nu ook nieuwe alternatieve, actie- en extreme sporten (skateboarden, boogieboarden, ijsklimmen, kajakken in de sneeuw, enz) en nieuwe professionele sporten, vooral voor vrouwen.
Door de toename van het aantal en de verscheidenheid van sportpublicaties, sportgerelateerde internetsites en een betere presentatie en publiciteit van sportevenementen en -activiteiten in de massamedia, neemt de behoefte aan personen met speciale kwalificaties op het gebied van sportcommunicatie/media toe. Ook de groei van het aantal en de verscheidenheid van gespecialiseerde sportfaciliteiten, de toename van het sporttoerisme en avontuurlijke reizen, de snelle globalisering van de sport, en de levering van sportgerelateerde goederen en diensten voor diverse marktsegmenten, dragen bij tot de voortdurende groei van de sportindustrie. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de sportindustrie zal blijven behoren tot de grootste en meest diverse industrieën in het land, waardoor carrièremogelijkheden voor de toekomst blijven bestaan.
Onderwijsvereisten Mensen die een carrière in sportmanagement willen, moeten een academische opleiding volgen die hen een grondig inzicht geeft in sport, business/management, en significante en zinvolle praktische werkervaring met betrekking tot het managen van sportorganisaties/evenementen. Een “major” in sportmanagement verdient de voorkeur boven een “minor” of “concentratie” in sportmanagement waarbij de graad feitelijk wordt behaald door te voldoen aan academische vereisten in een verwante academische discipline, bijvoorbeeld: lichamelijke opvoeding, menselijke beweging, bedrijfskunde; management; communicatie. Omdat de sportindustrie zo groot en divers is, is het mogelijk om een aantal gespecialiseerde diploma’s te behalen voor specifieke segmenten van de sportindustrie, bijvoorbeeld: golfmanagement; sportcommunicatie/media; sporttoerisme/reizen/hospitality.
Middelbare school cursussen op het gebied van business, (sport) marketing, economie, (sport) sociologie, (sport) psychologie, (sport) geschiedenis, wiskunde, en (business) statistiek zijn nuttig om te voltooien in de voorbereiding op de studie sport management in de universiteit. Ook het beoefenen van een universiteitssport, het deelnemen aan schoolsportorganisaties/clubs en het assisteren bij sportevenementen of -clinics op school wordt zeer gewaardeerd, omdat dit mensen een sterke sportachtergrond en leiderschapservaring oplevert.
Verwante werkervaring Andere werkervaringen die mensen kunnen opdoen om hun achtergrond te versterken bij de voorbereiding op een studie sportmanagement aan de universiteit zijn: sportofficials; coach van jeugdsportkampen/clinics, assisteren bij het management en de operaties van sportkampen/clinics; als vrijwilliger werken bij professionele sportteams/evenementen; als vrijwilliger werken bij college/amateursportteams, kampen, clinics, of evenementen.
Carrièremogelijkheden Omdat de sportindustrie zo groot en divers is, bestaan er tal van carrièremogelijkheden in tal van verschillende organisaties. Enkele voorbeelden van carrièremogelijkheden voor enkele van de managementfunctiegebieden in de sportindustrie zijn:
Administratie Communicatie/Media Faciliteiten en evenementen Financiën Wet Marketing Public relations Reizen/Toerisme
|
https://www.newbusinessmanagement.com/ |