7 Krachtige gewoonten die je meer assertief maken

Assertief zijn en weten wat je wilt is niet hetzelfde als vijandig of oorlogszuchtig zijn. Je moet gewoon weten wat je moet zeggen met vertrouwen.

Iedereen wil zelfverzekerder zijn, maar niet iedereen weet hoe je assertief moet zijn. Assertief is het midden tussen passief en agressief. Als je passief bent in het uiten van je mening, dan kom je misschien als onderdanig over. En als je agressief bent met je standpunt, kan je overkomen als een vijandige of, erger nog, een pestkop.

Maar als je leert om assertief te zijn, kun je jezelf uiten zonder passief of agressief te zijn, en heb je een betere kans om te krijgen wat je wilt.

Hier zijn zeven eenvoudige manieren om jezelf te helpen assertiever te worden.

1.Begrijp assertiviteit

Assertiviteit is een interpersoonlijke vaardigheid waarbij je het gezonde vertrouwen toont om voor jezelf op te komen met respect voor de rechten van anderen. Wanneer je assertief bent, ben je niet passief of agressief, maar direct en eerlijk. Je verwacht niet dat andere mensen weten wat je wilt, dus spreek je op om rustig en met vertrouwen te vragen wat je nodig hebt.

2. Houd je communicatiestijl in het gareel

Als het gaat om assertief te zijn is de communicatiestijl van cruciaal belang en de sleutel is om respect te hebben voor degenen met wie je probeert te communiceren. Besteed aandacht aan je lichaamstaal en de woorden die je zegt, en zorg ervoor dat je congruent bent in je woorden, lichaamstaal en toon. Verwacht nooit dat mensen je gedachten lezen; als je iets wilt, zeg het dan, en als iets je dwars zit, zeg het dan ook. Kijk zelfverzekerd als je een verzoek doet of een voorkeur aangeeft. Sta rechtop, leun een beetje, glimlach of houd een neutrale gezichtsuitdrukking en kijk de persoon in de ogen.

3. Begrijp en accepteer verschillen.

Assertiviteit betekent niet dat je afwijzend staat tegenover de standpunten van anderen. Net zoals je je eigen mening geeft werk je aan het begrijpen van andere argumenten. Sta niet toe dat verschillen je van streek maken of boos maken; onthoud dat verschillen niet noodzakelijkerwijs betekenen dat je gelijk hebt en dat de ander het mis heeft. Probeer hun standpunt te begrijpen. Luister respectvol en onderbreek niet als ze spreken.

4. Spreek eenvoudig en direct.

Wanneer je assertiviteit beoefent, is het belangrijk om te spreken op een manier die geen beschuldigingen inhoudt of de ander zich schuldig laat voelen. Het spreken van je waarheid met openhartigheid zou niet moeten betekenen dat je anderen een verkeerd gevoel geeft. Wees eenvoudig, direct en beknopt, en zeg wat je weet dat waar is voor jou. Als je jezelf laat gelden, onthoud dan dat minder meer is. Houd je verzoeken vrij van melancholieke of langdradige verklaringen.

5. Oefen de kracht van “ik” uit

Om assertief te zijn zonder vijandig over te komen, gebruik de “ik” verklaringen. Maak er een gewoonte van om dingen te zeggen als “Ik denk… ” of “Ik voel… “…gebruik nooit agressieve taal of zinnen als “… ” of “Jij altijd… “…deze uitspraken triggeren andere mensen, waardoor ze gefrustreerd raken en ze sluiten het gesprek af. “Ik” uitspraken laten je toe om zelfverzekerd en assertief te zijn zonder andere mensen te vervreemden en te elimineren.

6. Blijf kalm

Assertief zijn kan je opwindend maken, maar opwinding kan soms overkomen als agressie. Leer om koel en kalm te blijven bij het uiten van jezelf; het zal je zelfverzekerder maken en de ander laten ontspannen. Vergeet niet om normaal te ademen en houd rekening met lichaamstaal en oogcontact. Wees aanwezig met elkaar. Rustige geest, rustige spraak, rustige actie – het geeft je niet alleen vertrouwen maar laat de ander ook rustig.

7. Stel grenzen

Grenzen zijn de regels en limieten die je voor jezelf creëert en die je helpen om te beslissen wat je wel en niet toestaat. Je wilt niet dat mensen over je heen lopen, maar je wilt ook niet dat mensen denken dat je een bullebak bent. Door grenzen te stellen weet je wanneer je ja moet zeggen en wanneer je nee moet zeggen.

Assertiviteit is net als elke andere vaardigheid. Het vergt oefening en tijd om het goed te doen. Blijf werken aan elk van deze technieken en je zult je al snel zelfverzekerder voelen.